Sains Sauna : 10 Faedah Kesihatan Klinikal Terbukti

1. Supercas kuasa sel anda. Haba telah terbukti memberi kesan positif kepada mitokondria anda, ‘bateri’ yang menjanakan sel anda, membantu badan anda secara semula jadi menghasilkan lebih banyak tenaga dan kekal cergas.

 

2. Melambatkan proses penuaan anda. Penjanaan semula sel bermakna anda melambatkan proses penuaan. Dan jika anda tidak begitu yakin, lihat kajian 20 tahun lelaki Finland yang menghubungkan dua hingga tiga sesi sauna setiap minggu dengan penurunan risiko kematian akibat penyakit kardiovaskular sebanyak 23%.

 

3. Menyahtoksik logam berat dan bahan kimia. Pendedahan setiap hari kepada logam berat yang berpotensi toksik melalui pelbagai sumber bermakna walaupun orang yang paling mementingkan kesihatan masih mempunyai toksin dalam badan. Mandi sauna yang kerap membantu membuang toksin seperti arsenik, kadmium, plumbum, dan merkuri.

 

4. Buat hati anda gembira dan sihat. Kajian 2018 mendapati bahawa mandi sauna empat hingga tujuh kali seminggu mengurangkan risiko kematian akibat penyakit kardiovaskular sebanyak 58%.

 

5. Mengurangkan tekanan darah. Haba sauna membantu meluaskan saluran darah dan meningkatkan peredaran, yang mengurangkan tekanan darah.

 

6. Optimumkan prestasi olahraga. Penambahbaikan aliran darah daripada penyaman hipertermik (pendingin haba) menghantar lebih banyak darah ke jantung, yang membawa kepada peningkatan dalam jumlah plasma dan sel darah merah. Proses itu menyampaikan lebih banyak oksigen ke seluruh badan, meningkatkan prestasi sukan.

 

7. Meningkatkan fungsi otot dan pemulihan. Apabila lebih banyak aliran darah dan oksigen dihantar ke seluruh badan, saiz otot bertambah dan kerosakan otot berkurangan. Satu kajian menunjukkan bahawa dua, satu jam sesi sauna selama tujuh hari berturut-turut meningkatkan pengeluaran hormon pertumbuhan manusia (HGH) sebanyak dua hingga lima kali ganda.

 

8. Penurunan berat bahan api. Penggunaan sauna yang kerap ditunjukkan untuk mengawal selera makan, meningkatkan metabolisme, dan meningkatkan penggunaan oksigen, membantu mengurangkan berat badan bersama-sama dengan pengurangan lemak badan.

 

9. Meningkatkan fungsi otak. Faktor neurotropik yang berasal dari otak, atau BDNF meningkat dengan penggunaan sauna yang kerap, mengaktifkan pertumbuhan sel otak baru, mengekalkan sel sedia ada dengan lebih baik, dan meningkatkan neuroplastisitas, proses otak untuk membentuk sambungan saraf baharu.

 

10. Menyalakan sistem imun anda. Pendedahan haba daripada penggunaan sauna meningkatkan protein kejutan haba, merangsang sel yang membentangkan antigen, bersama-sama dengan membebaskan sitokin, sekali gus merangsang sistem imun semula jadi badan.

 

× Welcome to Sauna Holm.